Soalan Sering Ditanya

1. Sejauhmanakah keberkesanan rawatan yang dijalankan di PUSAT RAWATAN AL-QAYYUM™ untuk menyembuhkan penyakit?

Semua Penyakit itu datangnya dari Allah SWT dan hanya Allah SWT sahaja yang Maha Berkuasa untuk menyembuhkannya. Majoriti dari para Pesakit PUSAT RAWATAN AL-QAYYUM™ adalah positif ke arah keberkesanan rawatan atau sekurang-kurangnya ditingkatkan tahap kesihatan mereka; dengan syarat Pesakit (dan juga Perawat) mestilah sentiasa berpegang kepada prinsip Iman, Taqwa dan Istiqhomah (berterusan) dalam berusaha mencari kesembuhan. In shaa Allah.

Daripada Jabir bin Abdullah, dari Nabi SAW telah bersabda (yang bermaksud): 
"Tiap-tiap PENYAKIT itu (ADA) UBATNYA. Apabila MENEPATI UBAT TERHADAP PENYAKIT tersebut, maka SEMBUHLAH DENGAN IZIN ALLAH."(HR Muslim dan Ahmad)

Sabda Rasulullah SAW (yang bermaksud): 
"ALLAH menurunkan PENYAKIT dan menurunkan pula UBATNYA, DIKETAHUI OLEH YANG MENGETAHUI DAN TIDAK AKAN DIKETAHUI OLEH ORANG YANG TIDAK MENGERTI." (HR Al-Bukhori dan Muslim)

Rawatan dan Terapi Al-Quran yang dilaksanakan secara optimum berperanan untuk mencapai salah satu, beberapa atau kesemua tindakbalas berikut:

  1. Menjadi Rawatan Utama - bagi penyakit yang tidak dapat disembuhkan oleh Perubatan Moden.
  2. Menjadi Rawatan Sokongan kepada Perubatan Moden - untuk Pesakit yang sedang menjalani Rawatan Moden di hospital.
  3. Meredakan kesakitan dan memberi ketenangan mental, rohani, hati dan jiwa Pesakit - melalui pembacaan ayatul Quran yang tartil dan jelas.
  4. Menjadi Terapi berterusan bagi orang yang sakit juga sangat baik untuk orang yang sihat, kerana ianya 100% selamat dan tiada kesan yang memudaratkan.
  5. Memberi semangat kepada Pesakit untuk meneruskan kehidupan dan tidak berputus asa di dalam mencari kesembuhan. In shaa Allah.

 

2. Saya sedang menjalani perubatan di hospital. Bolehkah saya mendapatkan rawatan dari PUSAT RAWATAN AL-QAYYUM™?

Ya. Mereka yang sedang menjalani perubatan di hospital sangat digalakkan untuk membuat Rawatan dan Terapi Al-Quran, sebagai Rawatan Sokongan ke atas perubatan hospital berkenaan. Pesakit bolehlah membuat Rawatan Am atau Rawatan Solat Hajat. In shaa Allah.

 

3. Berapa kalikah SESI RAWATAN yang perlu saya jalani? Bolehkah saya menjalani hanya satu Sesi Rawatan sahaja?

Tidak ada paksaan dalam bilangan Sesi Rawatan dan Terapi Al-Quran yang perlu dijalani oleh Pesakit. Jika bilangan Sesi Rawatan ditambah, maka ianya adalah lebih baik ke arah pencapaian kesembuhan; sangat penting sebagai istiqhomah (berterusan) di dalam apa jua ikhtiar kita.

 

4. Sekiranya saya tidak berkemampuan dari segi kewangan, bolehkah saya mendapatkan rawatan di PUSAT RAWATAN AL-QAYYUM™?

Ya. Sekiranya anda benar-benar menghadapi masalah kewangan; sila maklumkan dengan jelas kepada Perawat semasa Sesi Kaunseling sebelum rawatan dijalankan. Dalam kebanyakan kes, potongan Kadar Sumbangan boleh diberikan sehingga maksima 50% ATAU mengikut kemampuan anda; sekiranya anda dari golongan fakir miskin, ibu tunggal yang tiada berpendapatan tetap atau anak yatim (berumur 18 tahun ke bawah).

 

5. Adakah disediakan pusat penjagaan atau asrama bagi Pesakit mental?

Mohon Maaf. Setakat ini kami tidak menyediakan pusat penjagaan atau asrama bagi apa jua jenis Pesakit.