Merawat Kemurungan

Kemurungan adalah kesedihan. Kesedihan adalah emosi normal bila seseorang menghadapi peristiwa yang tidak menggembirakan. Kemurungan boleh menjadi penyakit jika terlalu serius atau terlalu lama hingga menjejaskan keupayaan seseorang menjalani aktiviti harian. Kemurungan adalah sesuatu yang biasa berlaku. Dianggarkan sebanyak 30% daripada golongan orang dewasa menghidap kemurungan sekali atau lebih dalam masa hidupnya.

Tanda dan Gejala 

1. Perubahan perasaan 
  • Kesedihan yang berpanjangan melebihi 2 minggu. 
2. Gangguan terhadap fungsi kognitif 
  • Berasa putus asa, tidak mempunyai harapan.  
  • Berasa bersalah, tidak berharga, tidak bermaya.  
  • Fikiran ingin membunuh diri.  
  • Hilang keseronokan  
  • Hilang tumpuan  
  • Hilang minat 
3. Tanda Biologi 
  • Hilang selera makan  
  • Hilang berat badan  
  • Gangguan tidur  
  • Hilang keinginan seksual  
  • Gangguan kitaran haid  
  • Cepat lesu
Komplikasi 

Kemurungan menyebabkan seseorang itu lebih berkemungkinan mengalami kemalangan. Kemurungan memberi kesan terhadap keyakinan dan merendahkan jati diri seseorang. Ia mengurangkan keupayaan seseorang untuk melaksanakan tanggungjawabnya. 

Rawatan 

Kemurungan boleh dirawat secara berkesan.  Terdapat banyak cara rawatan dan gabungan rawatan adalah lebih berkesan. Penilaian menyeluruh oleh doktor adalah perlu sebelum sesuatu diagnosa dibuat dan rawatan dimulakan.
 
1. Pharmacotherapy  
Terdapat banyak ubat-ubatan anti kemurungan pada masa sekarang. Ubat-ubatan ini membantu merubah perasaan dan membuatkan seseorang itu lebih bersedia menerima lain-lain rawatan. 
2. Terapi Psychological  
Ianya meliputi psikoterapi dan kaunseling untuk membuatkan seseorang itu memahami dirinya dan menemui kemahiran dalam menyelesaikan masalah bagi mengatasi tekanan yang dihadapinya. 
3. Terapi Kognitif  
Terapi ini membantu mengubah cara pemikiran dan menerima peristiwa yang berlaku di sekelilingnya dan membantu mencapai pemahaman yang lebih baik terhadap maksud kejadian itu kepadanya dan meminimakan kesan disebalik kejadian itu. 
4. Terapi Berkumpulan 
Ianya melibatkan perjumpaan satu kumpulan orang yang mempunyai masalah yang sama seperti pesakit yang mengalami kemurungan, duduk bersama berbincang pengalaman, kesukaran dan cara mereka mengatasi masalah tersebut. 
5. Terapi Electro-Convulsive  
Cara ini boleh dilakukan kepada mereka yang tidak menunjukkan sebarang perubahan selepas dos yang sesuai dan tempoh rawatan ubat anti kemurungan. Ia juga boleh digunakan bila perubahan segera diperlukan contohnya dalam situasi mengancam nyawa atau dalam  masa selepasbersalin dimana bayi memerlukan penyusuan dan penjagaan  ibu dan bagi pesakit yang tahap pemikiran membunuh diri yang tinggi. 
 
Pemulihan 
Setelah tanda-tanda penyakit dapat dikawal dengan mengambil ubat secara teratur, satu plan pemulihan yang lengkap dan komprehensif harus diatur supaya pesakit dapat kembali berfungsi di dalam masyarakat seperti sediakala. 
Setiap Jabatan psikiatri di setiap hospital-hospital besar seluruh negara mempunyai unit pemulihan carakerja dengan kakitangan terlatih bagi membantu anda pulih sepenuhnya dari penyakit anda. Sebahagian daripada pusat-pusat kesihatan sudah dilengkapi dengan unit pemulihan psikososial di dalam komuniti bagi membantu pesakit pulih dari penyakit dan mengembalikan keyakinan diri untuk berkerja dan berinteraksi dengan mayarakat. 
Sumber: http://www.infosihat.gov.my/penyakit/Dewasa/Kemurungan.pdf

MAKLUMAN KEPADA PESAKIT KEMURUNGAN: 

PUSAT RAWATAN AL-QAYYUM™ memang kerap menerima Pesakit yang mengalami masalah kemurungan, samada wanita mahupun lelaki. Dengan Rawatan dan Terapi Al-Quran; alhamdulillah, ramai yang telah berjaya disembuhkan atau sekurang-kurangnya ditingkatkan kesihatannya.

Bagi mencapai kesembuhan sepenuhnya, para Pesakit perlu memberikan kerjasama sebaik mungkin dan menjalani rawatan secara Istiqhomah (berterusan), yang kebiasaannya memerlukan antara 3 hingga 5 sesi Rawatan dan Terapi Al-Quran. In shaa Allah.

Walau bagaimanapun, bagi Pesakit yang telah menjadi gila atau mengalami kerosakkan saraf otak, maka rawatan dari pihak Hospital (Perubatan Allopati) adalah amat disyorkan.

"Yakub menjawab: Sesungguhnya HANYALAH kepada ALLAH aku mengadukan kesusahan dan KESEDIHANKU, dan aku mengetahui dari Allah apa yang kamu tiada mengetahuinya."  (Yusuf: 86)
 
"JANGANLAH kamu bersikap LEMAH, dan janganlah (pula) kamu BERSEDIH HATI, padahal kamulah orang-orang yang paling TINGGI (derajatnya), jika kamu orang-orang yang BERIMAN." (Ali-Imran: 139)
  
"Dan sungguh akan Kami berikan CUBAAN kepadamu, dengan sedikit KETAKUTAN, kelaparan, kekurangan harta, JIWA dan buah-buahan. Dan berikanlah berita GEMBIRA kepada orang-orang yang SABAR" (Al-Baqarah: 155)
 
"SYAITON telah menguasai mereka lalu menjadikan mereka LUPA MENGINGATI ALLAH; mereka itulah golongan syaiton. Ketahuilah, bahwa sesungguhnya golongan syaiton itulah golongan yang merugikan." (Al-Mujadilah: 19)