Bagaimana Mengenal Perawat Islam Yang Sebenar? (IV)

10) Ramai yang mahu jadi Perawat Islam, tapi masih jahil.

Untuk menjadi seorang Perawat Islam yang berjihad di jalan Allah, minat sahaja belum mencukupi. Perlu ada ilmu yang mencukupi dari guru-guru dikalangan manusia, yakni jangan sesekali berguru dengan mimpi, buku-buku dan pembacaan di dalam internet semata-mata. Perlu mendalami bidang Perubatan Islam dari skop yang luas serta memahami intipati Islam itu sendiri, diperingkat tempatan serta secara global. Perlu belajar mengenal Allah SWT; dan mengenal DIRI sendiri.

Kita sangat dianjurkan untuk menghormati guru, walau guru itu bukan Islam. Namun, janganlah kita sesekali bersifat taksub kepada seseorang guru itu. Setiap makhluk ini ada kelemahannya. Tidak ada kesempurnaan pada makhluk. Maha Sempurna hanya Allah SWT, Tuhan Maha Pencipta bagi segala-galanya di langit dan di bumi.

Menjadi Perawat Islam, bukan satu pekerjaan yang glamour; bukan boleh jadi 'ikut-ikutan'; tetapi adalah satu tanggungjawab dan amanah dari Allah SWT yang perlu dilaksanakan dengan sebaiknya, mengikut Syariat Islam, sejajar dengan martabat keagungan Islam. Menjadi Perawat adalah tugas yang sangat berat dan sangat berisiko tinggi. Berhadapan dengan manusia yang zalim (yang mengamalkan ilmu hitam/sihir), jin, syaiton dan iblis ini bukan perkara yang mudah. Perawat sentiasa terdedah dengan segala ancaman; secara zahir dan batin; termasuk orang-orang yang berada di sekeliling Perawat. Tidak ada manusia yang kebal. Rasulullullah SAW, para Sahabat serta para alim ulamak juga tidak kebal.

Untuk menjadi seorang Perawat Islam, perlu ada ilmu pengetahuan dunia dan akhirat yang mencukupi, cinta dan keyakinan kepada Allah SWT, cinta kepada Rasulullah SAW, keyakinan kepada diri sendiri, pengalaman, keberanian, kesabaran, kecekalan, kebijaksanaan, merendah diri serta hati yang bersih; juga kesihatan tubuh badan yang baik; terutamanya dalam melawan tipu daya syaiton, jin dan iblis; yang sentiasa mahu merosakkan dan mengganggu-gugat anak cucu Nabi Adam AS sehingga ke hari Kiamat.

"Dan sesiapa yang BERTAQWA KEPADA ALLAH, nescaya akan dijadikan baginya JALAN KELUAR. Serta memberinya REZEKI dari JALAN YANG TIDAK TERLINTAS hatinya. Dan, sesiapa BERSERAH DIRI BULAT-BULAT kepada Allah, maka ALLAH CUKUPKAN BAGINYA. Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang di kehendakiNya. ALLAH TELAHPUN MENENTUKAN KADAR DAN MASA bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu." (At-Talaq: 2-3) 

“PATUTKAH MANUSIA MENYANGKA BAHAWA MEREKA AKAN DIBIARKAN DENGAN HANYA BERKATA: "KAMI BERIMAN", SEDANG MEREKA TIDAK DIUJI (DENGAN SESUATU CUBAAN)? Dan Demi sesungguhnya! KAMI TELAH MENGUJI ORANG-ORANG YANG TERDAHULU DARIPADA MEREKA, maka (dengan ujian yang demikian), NYATA APA YANG DIKETAHUI ALLAH TENTANG ORANG-ORANG YANG SEBENAR-BENARNYA BERIMAN, DAN NYATA PULA APA YANG DIKETAHUI-NYA TENTANG ORANG-ORANG YANG BERDUSTA.” (Al-Ankabut: 1-3)

“ADAKAH PATUT KAMU MENYANGKA BAHAWA KAMU AKAN MASUK SYURGA, PADAHAL BELUM SAMPAI KEPADA KAMU (UJIAN DAN CUBAAN) SEPERTI YANG TELAH BERLAKU KEPADA ORANG-ORANG YANG TERDAHULU DARIPADA KAMU? MEREKA TELAH DITIMPA KEPAPAAN (KEMUSNAHAN HARTABENDA) DAN SERANGAN PENYAKIT, SERTA DIGONCANGKAN (OLEH ANCAMAN BAHAYA MUSUH), SEHINGGA BERKATALAH RASUL DAN ORANG-ORANG YANG BERIMAN YANG ADA BERSAMANYA: BILAKAH (DATANGNYA) PERTOLONGAN ALLAH?" Ketahuilah sesungguhnya PERTOLONGAN ALLAH ITU DEKAT (ASALKAN KAMU BERSABAR DAN BERPEGANG TEGUH KEPADA AGAMA ALLAH)”. (Al-Baqoroh: 214)

“Sesungguhnya BERJAYALAH ORANG YANG BERUSAHA MEMBERSIHKAN DIRINYA (DENGAN TAAT DAN AMAL YANG SOLEH). DAN MENYEBUT-NYEBUT DENGAN LIDAH DAN HATINYA AKAN NAMA TUHANNYA SERTA MENGERJAKAN SOLAT (DENGAN KHUSYUK) (TETAPI KEBANYAKKAN KAMU TIDAK MELAKUKAN YANG DEMIKIAN) BAHKAN KAMU UTAMAKAN KEHIDUPAN DUNIA. PADAHAL KEHIDUPAN AKHIRAT LEBIH BAIK DAN LEBIH KEKAL.” (Al-A’la: 14-17)

Artikel tulisan:
Indera Saifullah Tahir
PUSAT RAWATAN AL-QAYYUM™

Apakah pendapat anda tentang isu di atas?

Nama .
.
Pendapat / Cadangan .

Sila klik "Borang Online > Pertanyaan Rawatan" sekiranya anda ingin membuat pertanyaan berkaitan penyakit atau masalah.